P J N M

Rabu, 12 Jun 2013

PUSAT JAGAAN NUR MAGHFIRAH






Pengenalan


Allah berfirman yang bermaksud:


                “tahukah kamu orang yang mendustakan agama? Iaitu mereka yang mensia-siakan anak yatim dan yang tidak memberi makan fakir miskin”


   Di saat  manusia berlumba-lumba menikmati kejayaan, kekayaan dan kemewahan di dalam kehidupan, tidak dapat dinafikan juga masih terlalu ramai di kalangan masyarakat kita yang  jauh ketinggalan dan tidak direzekikan untuk berjaya mengubah taraf kehidupan mereka walaupun berbagai usaha telah dijalankan. Selain daripada itu ada juga yang ditakdirkan  kehilangan ibu dan ayah untuk bermanja di waktu usia masih kecil lagi. Saban hari kita dipaparkan dengan pelbagai kisah keperitan dan penderitaan insan-insan yang malang ini. Kadang kala penderitaan mereka itu  sampai ke tahap yang amat memilukan sehingga tidak pernah terfikir oleh kita di zaman yang serba maju dan moden ini, masih wujud golongan yang terlalu daif, hingga  melarat serta terpaksa menahan kelaparan, dan berhujan dan berpanas kerana tiada tempat tinggal yang sempurna.
Anak-anak yatim pula hatinya terhiris dan sering menitiskan airmata bila melihat kanak-kanak sebaya dengannya dibelai dan dimanja oleh ibu bapa mereka. Mereka juga ingin merasa pelukan ciuman kasih sayang dari seorang ibu atau ayah. Bagi si miskin pula tercicir air liur mereka melihat oarang-orang di sekeliling menikmati bebagai   jenis makanan yang lazat, sedangkan dia hendak merasa nasi sekali seharipun ibarat kata pepatah kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Hatinya sayu setiap kali melintas di hadapan rumah-rumah mewah kerana dia tiada rumah hanya menumpang tidur di mana-mana, kadang-kadang di masjid, kadang-kala di perhentian bas.
         Alangkah makmurnya dunia ini, jika semua insan begitu peka dengan permasaalahan ini. Dia sentiasa ingin nikmat yang dimilikinya turut sama dirasai oleh orang lain golongan yang menderita. Bumi ini akan aman bahagia jika ada insan yang turut  merasa derita dengan penderitaan orang lain dan turut bersusah payah menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh golongan yang kurang bernasib baik ini. Beruntunglah kita jika ada manusia yang memiliki hati yang gembira bila ada orang yang datang meminta pertolongan dengannya, kerana dia tidak pernah rasa senang dan tenang  dalam kemewahan selagi ada orang lain yang masih dalam kepayahan dan keperitan untuk meneruskan kehidupannya. Hingga dia sanggup mengorbankan kepentingan dirinya dan bersusah payah untuk menyelamatkan, menggembirakan dan membela insan-insan yang menderita.

          Inilah yang memang sepatutnya dirasa oleh kita semua, tanpa mengira bangsa dan agama. Tanggung jawab ini sudah menjadi kewajipan kita bersama. Hari ini mungkin hari dia tidak mustahil esok kita pula berada di tempat mereka. Hakikatnya tuhan menjadikan kedua-dua golongan iaitu yang kaya dan yang miskin ini ada hikmahnya Sebenarnya kita saling perlu memerlukan Jika tiada seorangpun fakir miskin di dunia ini,  tiadalah peluang untuk golongan kaya mendapat pahala dengan menyumbang, bersedekah,  memberi zakat dan bantu menbantu.

          Adanya golongan yang fakir miskin dan lain-lain golongan yang susah ini sebenarnya menjadi penyebab dan laluan untuk yang kaya mendapat berbagai-bagai ganjaran  dan pahala kerana dapat menggunakan harta yang dimilikinya untuk berbuat berbagai-bagai kebaikan dan kebajikan sementara hayat dikandung badan.....

          Di dalam menyahut seruan Islam Hadhari yang di laungkan kerajaan, pelbagai  pihak makin peka  untuk memastikan agar kurangnya jurang perbezaan yang wujud di kalangan rakyat Malaysia. Ini dibuktikan dengan tertubuhnya badan-badan kebajikan dan pusat atau rumah amal yang menaungi dan membela pelbagai golongan yang kurang bernasib baik dan perlukan bantuan.

          Walau bagaimanapun, kita masih lagi sering dipaparkan di dalam bebagai segmen yang disiarkan di televisyen, mengenai kisah-kisah menyayat hati masyarakat di sekeliling kita yang menghadapi kesempitan, kepayahan  dan keperitan di dalam kehidupan. Saban hari menekan perasaan agar sentiasa optimis untuk menanti sinar harapan yang mungkin akan mengubah nasib mereka yang diselubungi derita yang tidak semua orang mampu menanggungnya. Mereka hakikatnaya insan istimewa yang dibekalkan kecekalan dan kekentalan jiwa untuk mengharung apa saja mehnah dan ujian yang datang.

          Kalau boleh mereka juga tidak suka meminta-minta, biarlah ditelan sahaja dugaan yang menimpa namun untuk meyusahkan orang lain tidak sekali. Mereka juga punya maruah dan harga diri. Cuma kita sebagai insan yang perihatin ada hati dan perikemanusiaan yang tinggi tidak mungkin akan berlepas tangan dalam menangani permasaalahan ini.


 


https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QMCyRd-vQr4




Bersedekah Membawa Keberkatan Dan Kemuliaan


Hadith: 

Rasulullah saw. Bersabda yang bermaksud:
Tidak akan dikurangi harta dengan sebab bersedekah, Allah tidak menambah keampunan seseorang hamba melainkan seseorang itu ditambahkan dengan kemuliaan. Tidaklah seseorang itu merendah diri kerana mengharapkan keredhaan Allah melainkan akan diangkatkan darjatnya.
Huraian Hadith: 
1. Orang yang bersedekah dengan ikhlas kerana Allah Taala tidak perlu bimbang tentang kekurangan hartanya kerana Allah Taala berjanji menambahkan keberkatan ke atas hartanya itu.
2. Keampunan yang diberikan oleh Allah keatas hambanya adalah semata mata sebagai suatu kemuliaan Allah kepadanya.
3. Hamba yang sentiasa mengharapkan keredhaan Allah dan bersifat tawadduk serta rendah diri akan diangkatkan darjatnya.

4. Islam menggalakkan umatnya sepaya rajin bersedekah. Bagi orang-orang yang kaya hendaklah membelanjakan hartanya ke jalan yang diredhai Allah dengan memberi sumbangan kepada golongan yang amat memerlukan.



Di harapkan Pusat Jagaan Nur Maghfirah ini mampu memberi Cahaya harapan kepada anak-anak dan semua yang bernaung disini khususnya, seterusnya anak-anak ini diharap akan menjadi cahaya penerang agama, bangsa dan Negara


MAKLUMAN :

Sebarang Pertanyaan,  Komen dan

Sumbangan


Sila Hubungi :
1. Puan Noora Hasim.
Pengurus   
Hp:+60133235423

2. Pn Siti Khadijah Abdullah.
Hp:0138883012

3. Kamal Hj.Ramli
Hp:+60137862952
:+601112788752

Sumbangan dalam bentuk barang2, perabut, makanan bolehlah menghubungi penama di atas.

Sumbangan dalam bentuk kewangan boleh juga masukkan dalam Akaun Bank:


Sumbangan atas nama:
PUSAT JAGAAN NUR MAGHFIRAH


Bank:
AmBank (Al-Wadiah Current Account.


No. Akaun:

:215-202-202088-2


Tiada ulasan: